Page 26 of 31 [ 481 posts ]  Go to page Previous  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 31  Next

DeepHour
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 1 Jun 2014
Gender: Male
Posts: 77,612
Location: United Kingdom

07 Aug 2019, 7:52 pm

CyclopsSummers wrote:

Wel een kleine 'nitpick': je schrijft "Ik woonde nu 6 jaar in Rotterdam". Als je bedoelt "I've lived in Rotterdam for 6 years now" kun je gewoon zeggen "Ik woon nu (al) 6 jaar in Rotterdam". In dit geval wordt de onvoltooid tegenwoordige tijd (present tense) gebruikt voor een proces dat in het verleden is begonnen en nu nog voortduurt.




I don't know any Dutch, but I think I can see what you're saying here. If you have been living in Rotterdam for 6 years, you are therefore still living there, and thus the present tense is appropriate. This seems to be the case in many (or all?) European languages except for English. I think in French this would be "J'habite a Rotterdam depuis six ans", or in German "Ich wohne seit sechs Jahren in Rotterdam", but I'm not absolutely sure, as my German in particular is almost nonexistent.... :)

EDIT: LOL, just realized that I've replied to a 21 month old comment. :geek:


_________________
On a mountain range
I'm Doctor Strange


Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

11 Aug 2019, 2:58 pm

@ Amaya.
Je Nederlands is goed te lezen. Waar jij 4 jaar voor nodig hebt lukt mij nog niet eens in het tienvoudige van 4 jaar :wink:

Misschien dat onderstaande website's je iets verder kunnen helpen. Wrongplanet word bezocht door veel mensen, maar relatief weinig door mensen uit Nederland en België, althans, ik zie/lees weinig reacties in hun taal.

http://www.pasnederland.nl
http://www.ietsdrinken.nl
http://www.aspergersyndroom.nl
http://www.autsider.net
http://www.autminds.nl



emily38
Butterfly
Butterfly

Joined: 7 Dec 2019
Age: 43
Posts: 15
Location: Netherlands

08 Dec 2019, 12:02 pm

hoi, nieuw en nederlands :)



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

18 Dec 2019, 4:36 am

Welkom Emily, ofschoon ik de engelse taal enigzins versta voelt het toch wel prettig om zo nu en dan wat nederlands te lezen op dit forum.



traven
Veteran
Veteran

Joined: 30 Sep 2013
Gender: Female
Posts: 12,970

03 Feb 2020, 4:22 am

hilarisch (hilarious)
De Wondere Wereld van Chriet Titulaer



+ parodie ( the i-tech-door to pseudoscience :D :D )



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

07 Feb 2020, 2:53 pm

Chriet Titulaer zou hier best wel op zijn plaats op dit forum Traven. Lang geleden nog ooit in het "huis van de toekomst" geweest in Rosmalen. Was zolang geleden dat het al lang geen toekomst meer is, eerder ouderwets.

Rond het middaguur een grappige Babylonische spraakverwarring meegemaakt. Plaats van handeling was een Turks stoombad. Na wat baantje te hebben gezwommen stiefel ik richting het Turks stoombad. Ik doe de deur open, en zoals wel vaker vergeet ik iets. Ik ga lekker zitten in het stoombad, en ik merk dat ik de deur van het stoombad niet heb dicht gedaan. Al die lekker warme stoom stoomt het stoombad uit, en dat is niet de bedoeling. Nog voor ik zelf de deur dicht wil doen staat er een man ( van Somalische of Ethiopische origine ) op en doet de deur dicht die ik per ongeluk open heb laten staan.

Ik: "Ooh sorry, ja ik ben in de kerk geboren" :) "

Somalische of Ethiopische zegt op een hele serieuze manier: "Ik in het ziekenhuis" :|

Ik schiet in een lach :D , het was maar goed dat het mistig was in het stoombad. Die Somalische of Ethiopische had totaal geen benul dat "in de kerk geboren" een gezegde was. Hij nam het letterlijk dat ik in de biechtstoel of op het altaar het levenslicht ben gaan aanschouwen, met als gevolg dat hij een letterlijke reactie terug gaf.

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

13 Feb 2020, 4:32 am

Ik denk veel, waarbij ik meteen erken dat dat denken is grote lijnen weinig inhoud heeft.
Met mezelf in conclaaf zijn voelt als een veilige haven. Een overtreffende trap van "denken" vind ik het woord "Peinzen", peinzen is voor mij geen Pijnzen. In mezelf peinzen is zelfs een medicijn tegen pijn. Denken, denken, en nog eens overdenken. Nee, ik mieter dat denk kladblokje in mijn schedel weg en begin met een schone frisse lei te denken. Dat laatste puzzelstukje, dat stukje dat de puzzel compleet maakt hoop ik eerlijk gezegd nooit te vinden. Als de puzzel voor de volle 100 % compleet is dan heb ik niets meer om over te denken. Collectief denken, tja, dat is een erg moeilijke puzzel voor mij. Volautomatisch zoek ik de puzzelstukjes die in mijn eigen doos/schedel zitten, stronteigenwijs, ik geef het grif toe.

Image



Grischa
Velociraptor
Velociraptor

Joined: 22 Apr 2016
Age: 47
Gender: Male
Posts: 401

06 Mar 2020, 5:17 pm

Met mezelf in conclaaf zijn =
een veilige haven =
Dat laatste puzzelstukje =
Heidegger noemde dat "het zelf"
https://medium.com/@mauriceE/heidegger- ... c62f0fe4cb



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

07 Mar 2020, 2:04 am

Grischa wrote:
Met mezelf in conclaaf zijn =
een veilige haven =
Dat laatste puzzelstukje =
Heidegger noemde dat "het zelf"
https://medium.com/@mauriceE/heidegger- ... c62f0fe4cb



"Het Zelf"

Het zelf vind ik een treffend synoniem voor autisme. Het griekse woord autos (zonder komma tussen de O en de S) is qua taal de bron van het woord autisme en 'zelf'

Image

Nog een stuk of wat tegeltjeswijsheden, tegeltjesdomheden :wink:



Grischa
Velociraptor
Velociraptor

Joined: 22 Apr 2016
Age: 47
Gender: Male
Posts: 401

07 Mar 2020, 4:08 pm

Dank voor de reactie, die stof geeft tot verder nadenken
Volgens mij sla je de spijker op zijn kop

Voor reacties waar ik daarentegen de sch####ft aan heb, zie hier:
viewtopic.php?t=385452



Fnord
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 6 May 2008
Age: 66
Gender: Male
Posts: 59,750
Location: Stendec

07 Mar 2020, 5:34 pm

Er is geen geldig bewijs dat Hedegger autistisch was.


_________________
 
No love for Hamas, Hezbollah, Iranian Leadership, Islamic Jihad, other Islamic terrorist groups, OR their supporters and sympathizers.


Grischa
Velociraptor
Velociraptor

Joined: 22 Apr 2016
Age: 47
Gender: Male
Posts: 401

07 Mar 2020, 5:38 pm

Klopt. Er is geen geldig bewijs.

Maar wie vraagt er nu geldig bewijs?

Wat mooi is bij Heidegger: zijn wetenschappelijke criterium is "de aanname" of ook wel "het vermoeden" (Annahme)
Misschien is mijn standpunt onjuist, laat het dan echter een juiste of een onjuiste aanname zijn



Fnord
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 6 May 2008
Age: 66
Gender: Male
Posts: 59,750
Location: Stendec

07 Mar 2020, 5:48 pm

Grischa wrote:
Klopt. Er is geen geldig bewijs.

Maar wie vraagt er nu geldig bewijs? ...
Je hebt het tenminste toegegeven.

Ik vraag om geldig bewijs voor alle claims die niet vergezeld gaan van geldig bewijs.


_________________
 
No love for Hamas, Hezbollah, Iranian Leadership, Islamic Jihad, other Islamic terrorist groups, OR their supporters and sympathizers.


Grischa
Velociraptor
Velociraptor

Joined: 22 Apr 2016
Age: 47
Gender: Male
Posts: 401

07 Mar 2020, 6:32 pm

OK< jij wint



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

13 Mar 2020, 2:13 am

Ik heb op je link geklikt Grischa die over Heidegger gaat. Het probleem is dat mijn engels te belabberd is om redelijk aan een discussie mee te doen. Een monoloog in het engels lukt me nog wel, maar in een discussie verdwaal ik linea recta. Het wel of niet autistisch zijn staat in mijn ogen los van wel of niet een diagnose hebben.
Je kunt autistisch zijn zonder diagnose, en je kunt ook niet-autistisch zijn mét een diagnose. Een diagnose heeft niet per definitie terecht te zijn. Een hele strakke definitie wat autisme precies is word ook niet door iedereen onderschreven. De gerenomeerde Simon Baron Cohen heeft als stelregel dat je alleen autisme hebt als je er last van ondervind. Volgens Baron Cohen kun je je diagnose ook kwijt raken als je bijvoorbeeld in een werkomgeving of welke omgeving dan ook dat je geen last hebt van je manier van zijn. In dat kader ben ik een "Knipperlicht-Autist", of een "Deeltijd-Autist". Ik houd erg van wandelen in de natuur, en als ik alleen door de natuur struin dan voel ik me als een vis in het water, of een vogel in de lucht. Overigens leuk om te lezen dat Fnord de Nederlandse taal machtig is.



Grischa
Velociraptor
Velociraptor

Joined: 22 Apr 2016
Age: 47
Gender: Male
Posts: 401

13 Mar 2020, 3:31 pm

Dank voor je leuke reactie
Ik noem mezelf bij deze Weekend-autist
Door de weeks ben ik "gewoon" ieder ander, in het weekend ga ik ook graag ergens de natuur in

PS:
ik heb jouw opmerkingen over het zelf verwerkt in mijn stukje op internet
https://medium.com/being-and-time/heide ... 6cfca5511d