Page 5 of 6 [ 87 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Ichinin
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 3 Apr 2009
Gender: Male
Posts: 3,653
Location: A cold place with lots of blondes.

10 Aug 2017, 9:30 am

Har inget mot vegos, men militanta sådana som ska trycka ner sin åsikt i halsen har jag fått nog av, för hög frekvens på sådana i min erfarenhet. Får direkt avsmak när nån nämner det.

Jag går själv inte på korståg för att äta kött, skulle någon vilja äta bara grönsaker och frukt i min närhet så skulle jag inte ifrågasätta det.


_________________
"It is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring" (Carl Sagan)


elsapelsa
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 23 Dec 2017
Gender: Female
Posts: 840

15 Mar 2018, 3:22 pm

Hej på er alla svenskar! Var vego i protest i tonåren då mamma träffade en älg jägare, men militanta matvanor kan vara ganska påfrestande.


_________________
"I will file you under "L" for people I love most. "


Wolfram87
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 14 Feb 2015
Age: 36
Gender: Male
Posts: 4,976
Location: Sweden

15 Mar 2018, 4:03 pm

Har jägarexamen jag med. På grund av avsaknaden av naturlig predation, så är jakten i Sverige livsnödvändig för att djurpopulationer ska fortsätta vara friska. Köttet är mest en bonus.


_________________
I'm bored out of my skull, let's play a different game. Let's pay a visit down below and cast the world in flame.


Ichinin
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 3 Apr 2009
Gender: Male
Posts: 3,653
Location: A cold place with lots of blondes.

15 Mar 2018, 6:22 pm

Prövade det, men det var inget för mig. Gav upp och gick in på McDonnalds och tog en Big Mac och vips så var den perioden över i mitt liv :)


_________________
"It is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring" (Carl Sagan)


elsapelsa
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 23 Dec 2017
Gender: Female
Posts: 840

16 Mar 2018, 12:55 am

Wolfram87 wrote:
Har jägarexamen jag med. På grund av avsaknaden av naturlig predation, så är jakten i Sverige livsnödvändig för att djurpopulationer ska fortsätta vara friska. Köttet är mest en bonus.


Älg är absolut mitt favorit kött nu. Min protest var inte så mycket mot jägare utan mer mot idén att min mamma skaffade sig pojkvän!


_________________
"I will file you under "L" for people I love most. "


elsapelsa
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 23 Dec 2017
Gender: Female
Posts: 840

16 Mar 2018, 12:56 am

Ichinin wrote:
Prövade det, men det var inget för mig. Gav upp och gick in på McDonnalds och tog en Big Mac och vips så var den perioden över i mitt liv :)


Vi flyttade till Japan och det fanns ingen chans att jag skulle fortsätta vara vegetarian i Japan. Nu äter jag mest fisk och kyckling men skulle gärna äta älg igen om jag fick chansen. Bor i England nu och inte stor chans här!


_________________
"I will file you under "L" for people I love most. "


Wolfram87
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 14 Feb 2015
Age: 36
Gender: Male
Posts: 4,976
Location: Sweden

16 Mar 2018, 2:36 am

elsapelsa wrote:
Wolfram87 wrote:
Har jägarexamen jag med. På grund av avsaknaden av naturlig predation, så är jakten i Sverige livsnödvändig för att djurpopulationer ska fortsätta vara friska. Köttet är mest en bonus.


Älg är absolut mitt favorit kött nu. Min protest var inte så mycket mot jägare utan mer mot idén att min mamma skaffade sig pojkvän!


Haha! Den sortens protest har jag inget svar på. :)

Älg är fint, men just nu behöver vi ohyggliga mängder vildsvinsjägare.


_________________
I'm bored out of my skull, let's play a different game. Let's pay a visit down below and cast the world in flame.


elsapelsa
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 23 Dec 2017
Gender: Female
Posts: 840

23 Apr 2018, 6:00 am

:( Hemlängtan :(


_________________
"I will file you under "L" for people I love most. "


rohini
Emu Egg
Emu Egg

Joined: 24 Apr 2018
Age: 38
Gender: Male
Posts: 2

25 Apr 2018, 3:55 pm

Okej då, jag kommer från Finland, där jag också lärde mig prata lite finlandsvenska. Jag fick diagnosen Asperger för några år sen.



elsapelsa
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 23 Dec 2017
Gender: Female
Posts: 840

26 Apr 2018, 2:49 pm

^^ Hej! Vart i Finland kommer du från? Jag har aldrig varit där men skulle gärna se Finland. Jag bodde lite utanför Göteborg i Sverige när jag var barn men nu bor jag i England.


_________________
"I will file you under "L" for people I love most. "


1986
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Mar 2018
Gender: Male
Posts: 698
Location: Tokyo

02 May 2018, 5:22 am

Sverige var en alltför tröttsam kultur för mig, så jag tog mitt pick och pack och reste utomlands. Besöker släkten nån gång per 1-2 år, men har inte haft en bostad där på sex år nu. Jag trivs i det fjärran Östern, men min hustru har sagt att hon känner sig snuvad på konfekten om hon aldrig får prova på att bo i Skandinavien. Blir kanske någon kompromiss nån gång i framtiden.



elsapelsa
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 23 Dec 2017
Gender: Female
Posts: 840

03 May 2018, 1:03 am

1986 wrote:
Sverige var en alltför tröttsam kultur för mig, så jag tog mitt pick och pack och reste utomlands. Besöker släkten nån gång per 1-2 år, men har inte haft en bostad där på sex år nu. Jag trivs i det fjärran Östern, men min hustru har sagt att hon känner sig snuvad på konfekten om hon aldrig får prova på att bo i Skandinavien. Blir kanske någon kompromiss nån gång i framtiden.


Hej! Jag flyttade från Sverige nar jag var 15. Varit tillbaks pa besök varje ar men kan nog aldrig tanka mig att bo dar permanent igen. Sag att du skrev pa "japan traden," jag bodde också i japan ett tag, utanför Matsuyama.


_________________
"I will file you under "L" for people I love most. "


1986
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Mar 2018
Gender: Male
Posts: 698
Location: Tokyo

04 May 2018, 8:23 am

Japan är ett trevligare land, tycker jag. Bodde i London 3 år men trivdes inte alls. Är en reserverad och solitär person och det respekteras här. Kan tänka mig att andra drivs till vanvett av att sitta timtals i ett tyst rum och bara arbeta, men sådan disciplin gör att jag kan koncentrera mig på mina egna tankar. Åker till Kina då och då på affärsresa, men vill inte bo där heller. Jag sover bra på golvet i Tokyo.

Enda nackdelen är att män här förväntas göra jobbet till sin högsta prioritet i livet och det gör att jag inte kan ägna mig åt mina fritidsintressen lika mycket som förut. Är på kontoret i snitt 13 timmar om dagen. Släkten i Sverige förstår inte hur jag står ut, men på autistspektrumet har jag vant mig vid att de flesta inte förstår.

Huvudsaken är väl att man får leva det liv man vill leva. :roll:



elsapelsa
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 23 Dec 2017
Gender: Female
Posts: 840

04 May 2018, 9:57 am

1986 wrote:
Japan är ett trevligare land, tycker jag. Bodde i London 3 år men trivdes inte alls. Är en reserverad och solitär person och det respekteras här. Kan tänka mig att andra drivs till vanvett av att sitta timtals i ett tyst rum och bara arbeta, men sådan disciplin gör att jag kan koncentrera mig på mina egna tankar. Åker till Kina då och då på affärsresa, men vill inte bo där heller. Jag sover bra på golvet i Tokyo.

Enda nackdelen är att män här förväntas göra jobbet till sin högsta prioritet i livet och det gör att jag inte kan ägna mig åt mina fritidsintressen lika mycket som förut. Är på kontoret i snitt 13 timmar om dagen. Släkten i Sverige förstår inte hur jag står ut, men på autistspektrumet har jag vant mig vid att de flesta inte förstår.

Huvudsaken är väl att man får leva det liv man vill leva. :roll:


Bodde också i London i 2-3 år. Läste medicin där och träffade min (blivande) man där och sen åkte vi till Japan tillsammans. Numera bor jag långt ute på engelska landsbygden. Har varit hemma med barn hur länge som helst nu eftersom min äldsta dotter behövt ganska mycket stöd då hon är autistisk. Nu börjar min minsta skolan i september och då planerar jag att jobba igen om tillvaron lämpar sig till det. Det har varit underbart att vara hemma och att bo på landet. Som vuxen har jag äntligen börjat förstå hur mycket jag älskar att vara ensam och ha mindre och mindre press på mig skälv att vara social.

Jag vet exakt vad du menar när du beskriver förväntningarna på jobbet i Japan. Det var samma för mig. Men som kvinna la min chef sig i mitt privat liv också. Det var overkligt ibland. Som att jag inte skulle ringa min man från telefonen utanför skolan jag jobbade på eftersom våra kunder kanske trodde vi bråkade och det skulle vara dåligt för "business". Men jag kan totalt se hur när man kommer in i rytmen av det bättre att det är skönt med hur förutsägbar kulturen ofta är.


_________________
"I will file you under "L" for people I love most. "


CyclopsSummers
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 21 Jun 2008
Age: 37
Gender: Male
Posts: 3,172
Location: The Netherlands

30 Jul 2018, 1:18 pm

Sorry for writing this in English, but I have a quick question: I encountered the names of two bird species, 'kärrsnäppa' (dunlin) and 'skärsnäppa' (purple sandpiper). Are these two words homophones? Or is there a difference in pronunciation between kärr and skär? Thanks in advance.


_________________
clarity of thought before rashness of action


elsapelsa
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 23 Dec 2017
Gender: Female
Posts: 840

30 Jul 2018, 3:55 pm

CyclopsSummers wrote:
Sorry for writing this in English, but I have a quick question: I encountered the names of two bird species, 'kärrsnäppa' (dunlin) and 'skärsnäppa' (purple sandpiper). Are these two words homophones? Or is there a difference in pronunciation between kärr and skär? Thanks in advance.



Yes there is a difference.

Now how to illustrate that. :roll:

https://sv.forvo.com

I tried to attach links to the words from this website above but it didn't work. You can enter them on the link above and there are examples of people saying kärr and skär.


_________________
"I will file you under "L" for people I love most. "