What Do You Think About Protecting Own Language From ...

Page 3 of 3 [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

13 Jan 2022, 6:18 am

"Breukelen"

Haarlem idem dito, Haarlem is een stad iets ten westen van Amsterdam.
In de vorige zin gebruikte ik 'idem dito', ook een mooi voorbeeld van de vervlechtingen der talen. Zowel idem als dito hebben een Latijnse oorsprong.

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

04 Mar 2022, 9:38 pm

Het metrieke stelsel.

Woorden zijn taal, het metrieke stelsel is ook een vorm van taal/communicatie.

Kilometers - mijlen
centimeters - duimen
hectometers - yards - gallons

Grappig dat een voet van een mens door evolutie groter en groter is geworden, maar dat de aanduiding voor de lengtemaat van 'voet' gelijk is gebleven. Of het metrieke stelsel nog meer de overhand zal krijgen is moeilijk te zeggen.
Ik denk dat waarschijnlijk de grootste-gemene-deler (nederlandstalig gezegde) de overhand zal krijgen. Op een gegeven moment zullen mensen stapje voor stapje het invasie rekenstelsel ook als "eigen" gaan beschouwen, ongeacht welk rekenstelsel het gaat worden.

Image

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

06 Jul 2022, 11:51 am

"De Taalstrijd"

En dan denk ik meteen aan België (nurture)
In Nederland (ook nurture) heb je een FDF, maar bij de Belgen hebben ze ook een FDF.
Dat FDF is dan weer een soort tegenhanger van T.A.K., ik geloof dat het in de Voerstreek is dat er een dode is gevallen door de taalstrijd.
Vanuit het federale parlement zijn er ook allerlei taalwetten, of mensen deze taalwetten eerbiedigen heb ik mijn twijfels.
In ziekenhuizen bijvoorbeeld kan taal een verschil maken van leven of dood, chirurgen die de taal van de patiënt niet spreken.
Omdat ik solitair door het leven wandel heb ik niet zo veel last als ik in Mons/Bergen wandel. Sterker nog, het geeft me wel een vrij gevoel dat ik de taal van dat gebied niet spreek. Een soort van Legal-Aliën waar Sting over zong. Ben er niet zo bekend mee, maar ik vermoed dat het Fries en het Limburgs ook wel hun taalwetten hebben. In dit kader is het best wel grappig eigenlijk dat op Nederlandse paspoorten "je maintiendrai" staat.
Als kinderen op de basisschool met taal beginnen is dit ook iets van een taalwet, zo is het, en niet anders, en als je het toch anders doet is het vout.
Tijdens het schrijven van dit berichtje komt er zo nu en dan een rood lijntje onder het woord, dat betekent volgens de goegemeente dat ik het woord niet goed heb geschreven/getikt, getikt in dubbel opzicht :mrgreen:
Taalwetgeving vind is in sociaal opzicht wel handig, maar door je 'eigen taal' te hanteren zie ik een onuitputtelijke creatieve bron opwellen.
Het frivole Spokaans bijvoorbeeld.

Kwam net onderstaande afbeelding tegen, humor waar ik wel van hout. :)
Image



kitesandtrainsandcats
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 6 May 2016
Age: 60
Gender: Male
Posts: 3,965
Location: Missouri

06 Jul 2022, 12:41 pm

ArielsSong wrote:
It infuriates me so much that so many English people can't write properly in English. I'm not talking about complex understanding of grammar and sentence structure, but about basic spelling


There's a thing, a lot of words in English have their origin in other languages and sometimes the English version uses the original spelling, and phonetics, and sometimes it does not; and sometimes British English and USA English differ on that.

And then I remember my brother, a now retired US Army Chief Warrant Officer, telling how he quite often had to teach both the raw recruits fresh out of high school and boot camp, and the shiny new Lieutenants fresh out of college and ROTC, everything from how to compose professional documents to basic grammar and spelling.
It was nuts.
And Wes wasn't the world's biggest grammar geek.


_________________
"There are a thousand things that can happen when you go light a rocket engine, and only one of them is good."
Tom Mueller of SpaceX, in Air and Space, Jan. 2011


JustFoundHere
Veteran
Veteran

Joined: 13 Jan 2018
Age: 60
Gender: Male
Posts: 2,140
Location: California

11 Dec 2022, 5:09 pm

On indigenous people / languages:

What are efforts to protect tribal / indigenous languages?

Any accounts of the Autism Spectrum in indigenous / tribal communities?