Page 1 of 2 [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

03 Jan 2022, 7:49 am

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

10 Jan 2022, 1:53 am

"In beton gegoten"

"In beton gegoten, kent u die uitdrukking? Ik moest daar aan denken toe ik eergisteren . . . ."

Het lijkt me niet denkbeeldig dat dominee Gremdaat vanuit het Betty Asfalt Complex ooit zijn uitzending is begonnen of nog ooit zal gaan beginnen met bovenstaande zinsnede.

Op dit moment ben ik met mijn vingers aan het bewegen boven het toetsenbord van mijn Lenovo. Dat bewegen vind zich in een voor mij ogenschijnlijk lege ruimte. Mijn vingers hebben de vrijheid om nu te tikken wat ze willen. Maar is dat wel zo :?:
Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat mijn vingers nu via het spreekwoordelijke 'in beton gegoten' op toetsen aan het drukken is. En als dat zo vraag ik mezelf af of er überhaupt bewegingsvrijheid in beton zit. Om beton nog krachtiger te maken word er soms betonijzer in verwerkt, opdat de beton maar geen eigen leven gaat leiden.

Image

"En ik wens U een fijne voortzetting en een aangenaam etensmaal met spekjes & beton" :)



naturalplastic
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 26 Aug 2010
Age: 69
Gender: Male
Posts: 33,873
Location: temperate zone

10 Jan 2022, 3:16 pm

"Success is not the key to happiness.

Happiness is the key to success. "

Is the gist of it.

Interesting.



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

19 Jan 2022, 8:24 am

De uitspraak/citaat van hier onder vind ik wel iets autistisch hebben. Het eerste gedeelte van de uitspraak is immers helemaal geen vraag aan de mensen om hem heen. Het is een vraag die hij zichzelf stelt, het vragen stellen aan jezelf vind ik typisch iets autistisch. Bij het tweede gedeelte van de uitspraak precies het zelfde. Mart Smeets is helemaal niet geïnteresseerd naar het antwoord van de mensen om hem heen. Hij geeft zelf antwoord op die vraag die hij stelt. Mensen die 'het zelf, het eigen, het authenthieke' laten zien vind ik wel intrigerend.
Mag ik dat vinden, ja dat mag ik vinden :)

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

27 Jan 2022, 5:05 am

Twee citaten met betrekking tot stilte.

Stilte is voor mij een prettig geluid/omgeving waar ik de dingen kan ontleden, ook het ontleden van mezelf.
Ik merk soms dat mensen gruwen van het ontleden van hun eigen/zelf, alsof de schoonheid van het leven dan als het spreekwoordelijke kind met het badwater word weggegooid. Het besef/ontleden dat al we enkel en alleen sterrenstof zijn vind ik juist een machtig mooi iets.

Image

Twee uur stilte vergroot je geheugen aldus het citaat hier onder.
Er zijn tijden geweest dat stilte tot een grote chaos leidde met een nihil aan geheugen, maar er zijn de laatste jaren ook momenten dat stilte inderdaad dat geheugen knobbeltje in mijn hoofd lijkt te activeren.

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

03 Feb 2022, 7:11 am

"Het IQ van Goudvis"

Een gezegde waarmee een negatieve lading word gegeven, maar dat gezegde is tamelijk relatief als ik wat dieper ga graven.

Hoe hoog is dat IQ van een goudvis eigenlijk ❔ In de volksmond word het riedeltje van het IQ van een goudvis gebruikt, maar hoe hoog dat is weet ik niet. Lijkt me ook moeilijk meetbaar, bij homosapiens is het al moeilijk, en de uitkomsten relatief.
Vast staat in ieders geval wel dat een goudvis beter kan zwemmen dan het gespartel van mezelf. Evolutie is blind, je kunt op voorhand niet weten hoe de dingen op termijn er uit gaan zien. Niet korte termijn is het al moeilijk, maar op de middel lange of langer termijn is het helemaal natte vingerwerk. En dan bedoel ik in dit verband hoe de planeet aarde an sich zal gaan evolueren. De planeet aarde word wel eens de blauwe planeet genoemd. Ik weet niet precies het percentage, maar ik geloof dat de planeet iets van 60% van het oppervlak met water is bedekt. Voorspellen is moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat, maar de eventuele mogelijk dat de blauwe planeet ooit 100% bedekt is met water lijkt me niet helemaal uitgesloten. Hoe groot de afstand tussen bodem en wateroppervlak is bij een eventuele waterplaneet weet ik niet. Maar dat het voor kieuwen beter op uit te houden is dan voor longen lijkt me logisch. Ook goudvissen hebben geen glazen bol waarmee ze een half miljoen jaar in de toekomst kunnen kijken, net als homosapiens hebben ze ook geen vrije wil.
Maar mocht het ooit zover komen dan hebben goudvissen een beter kans om te overleven dan dat mensen kunnen overleven, om 24 uur per dag te gaan watertrappelen lijkt me niet haalbaar. De grote meester Charles Darwin, die over 9 dagen 213 kaarsjes uit mag blazen heeft het ons verteld, met de legendarische woorden dat het niet de meest krachtige of meest intelligente zijn die zullen overleven, maar de soorten de het meest aangepast zijn aan verandering. Amen.

In dit kader is een amoebe misschien wel het meest weerbare diertje om evolutionaire stormen te doorstaan.

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

17 Feb 2022, 1:27 pm

Een doordenkertje van de filosoof Voltaire.
Ik begreep het citaat in eerste instantie niet. Dat het citaat geen onzin was aanvaarde ik wel. Het is toch precies het tegenovergestelde als het citaat stelt :? :| . Ala Wickie de Viking wreef ik met mijn wijsvinger langs met neus, en na enige tijd sprong ik een gat in de lucht. "Ja ik heb het" :)
Nu zullen er vast mensen zijn die niet dom zijn en toch veel antwoorden op vragen kunnen beantwoorden, zonder meer. Het omgekeerde kan ook waar zijn, iemand die niet zo snugger is en óók op alle vragen een antwoord kunnen geven. Een twijfelend, minder resoluut antwoord word doorgaans als 'minder'' gezien, terwijl het dat juist niet hoeft te zijn. Althans, ik denk dat het citaat zo bezien moet worden.

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

31 Mar 2022, 1:14 am

"Als je de spijker op zijn kop slaat sla je de plank mis" :mrgreen:



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

08 May 2022, 2:53 am

Als we een woord gebruiken als 'fantasy' dat is de tegenhanger van dat woord 'werkelijkheid' .
Maar hoe werkelijk is werkelijkheid eigenlijk❔
Ik kwam onderstaande afbeelding tegen, en moest daarbij aan een citaat van Einstein denken. De afbeelding deed me ook denken aan de street art wandeling te Antwerpen met PASS op 13 februari jongstleden. Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

28 May 2022, 3:10 am

Deze keer een citaat wat ik zelf heb bedacht, en het dubbele is dat ik het niet zelf heb bedacht :wink:

Ik denk de godsganse dag, althans ik denk dat ik denk. Iets in me verteld me dat dit niet klopt, volgens mij word "ik" gedacht.

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

15 Jun 2022, 2:04 am

René Magritte & John Lennon

Zowel Magritte als Lennon leven niet meer. Mochten ze beide nog leven dan denk ik dat ze het goed met elkaar zouden kunnen vinden, elkaar inspireren. Beide hadden de gave om achter ‘het gordijn’ te kijken/denken, om de ballon van het luchtkasteel door te prikken. Gisteren was ik op mijn werk in fysiek opzicht allerlei klusjes aan het doen, maar geestelijk was mijn onderbewustzijn aan het brainstormen. De muppets in mijn schedel waren 2 mooie citaten aan het combineren tot een Delfts blauw tegeltje. Boven de voordeur van Lennon zijn huis prijkte de woorden “This is not here”. En op een schilderij van Magritte prijkte de woorden “Ceci n’est pas une pipe”. Hoe Lennon zijn ‘this is not here’ precies bedoelde weet ik niet, maar ik interpreteer het als datgene wat je met je ogen ziet dat dit in je hoofd word gezien, en niet daar buiten. Magritte zijn “Ceci n’est pas une pipe” is ook een illusie, namelijk dat canvas met verf geen pijp is. En deze 2 citaten heb ik gecombineerd tot een tegeltje, wat geen tegeltje is :wink:

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

22 Jun 2022, 4:06 pm

Vanavond een lezing bezocht van Judith Visser in de bibliotheek te Boxtel.
Op het eind kwam er iets uit haar mond wat ik wel een mooie wijsheid vond bevatten.

"Let them be wrong, protect your peace"

IRL gaat het me vrij goed af om deze wijsheid te implementeren, proef ik negatieve energie dan is straal negeren het credo.
Dit straal negeren is wel voor het grootste gedeelte ingegeven door mijn sociale fobie, en voor een deel om mijn innerlijke vrede te bewaren, of misschien een combie van deze 2 redenen.



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

29 Jun 2022, 1:00 am

Het is er, en het is er in zekere zin ook weer niet, en wat er dan min of meer is veranderd constant :roll: . De maan is sinds enkele uren weer aan het wassen geslagen, het ont-schaduwen. Die 'vluchtigheid' boeit me wel. Ik moet nu denken aan een liedje van singer-songwriter Donovan "there is a mountain"

"First there is a shadow, than there is no shadow, than there is"

Een kind dat contact probeert te maken met zichzelf (het-zelf)

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

06 Jul 2022, 7:09 am

Met Gloria kan ik tenminste praten, even aangenomen dat ze nog leeft.
Ik vind het een mooi uitgangspunt dat je inziet dat een wet niet per definitie het zelfde is als rechtvaardigheid.

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

22 Jul 2022, 8:50 am

Twee al bestaande spreuken heb ik met elkaar gemengd tot een omdenkertje.
In omdenken is het niet zwart en het is niet wit, omdenken is mindset perceptie.

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,361

06 Nov 2022, 4:23 am

Uitgeslapen heeft meerdere betekenissen.
Sommige mensen zijn uitgeslapen als ze wakker zijn, zelf ben ik pas uitgeslapen na een emmer koffie.
Op het moment dat ik mijn laatste adem uitblaas ben ik definitief uitgeslapen.
Ik bedenk me nu dat ik dan mijn bed niet meer kan verkopen zoals wel in het Delfts blauwe tegeltje staat geschreven :)

Image