Got the diagnosis at last - Don't know how I feel now

Page 2 of 2 [ 22 posts ]  Go to page Previous  1, 2

MrStewart
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 5 Sep 2012
Age: 40
Gender: Male
Posts: 609

16 Oct 2012, 2:07 am

azzazinator wrote:
How did you feel when you got your diagnosis? And what did you do to cope with it?
Especially those of you who hit rock bottom before you got diagnosed.


A little surprised, a little angry, and a little relieved to finally have an answer. Or, I should say, some sort of explanation for why i am the way that I am and why my past was the way that it was.

As for coping, I don't know. It's been a little over a month now. I don't feel any different. Have been working with a therapist which seems to be helping in some ways that meds have not. I started down this path because I desperately needed help for depression. Meds have absolutely helped there. Finding out about AS and OCD along the way... I don't have a clear answer on how I feel about all of it just yet. Need more time I think.



helles
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 13 Apr 2012
Age: 52
Gender: Female
Posts: 870
Location: Sweden

16 Oct 2012, 3:46 am

A Danish article (in a popular science magazine) explaining how autism is caused by environmental poisons of different kinds. Heredity is not mentioned once, and autism is only "bad" and is mentioned as something that we should try and get rid of! Even though our politicians like to tell how advanced Denmark is we are sometimes so backward and living in our own little selfrithteous settlement. :evil:
http://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfo ... e#comments


If anybody wants to know what is going on in the following conversation, Google translate has an exellent Danish - English translator.
(hint - æ, ø and å are the three last letters of the danish alphabet)
-------------------------------------------------------------------------------------------

azzazinator wrote:
Sorry guys, but I'l be answering the post from helles in danish. Anyway we're just talking about danish forums and things
mostly localized to Denmark ...


Jeg fik en udtalelse fra det private 'Psykologisk ressource center', det kostede kassen for en to timers samtale og er ikke en rigtig udredning. Jeg havde bare, ret hurtigt, brug for at få at vide at det ikke er mig der fuldstændig tosset og parat til indlæggelse (lang historie, skilsmisse fra en mand der prøvede at overbevise mig om at jeg skulle under heftig psykologbehandling for at min personlighed skulle blive værd at holde af!)

Jeg kender slet ikke det oficielle system her i Danmark, men det er vist ikke let at danse med. Jeg går lidt og overvejer en officiel diagnose, måske det kunne hjælpe mig? overvejer også at få børnene undersøgt, de udviser klare træk på asperger men ligger i den milde ende ligesom jeg.

Med hensyn til Aspergerforeningen kender jeg kun deres hjemmeside, som er ok men rimelig uskadelig. Det er i det mindste ikke en af de der forældresider for rasende mødre der aldrig vil indrømme at de har et autistisk barn (men at de bare er højt begavede eller stjernebørn). Der er et par mødesteder i Aspergerforeningen hvor der holdes møder, men det i København er lige lukket og det i Næstved holder pause på ubestemt tid. Herning og Århus ser dog ud til at være aktive, det er dog lidt langt at tage for mig. Desværre, for jeg kender ikke nogen med asperger (ud over de venner som jeg mistænker for at ligge tæt på spektret), det kunne være meget rart at møde nogen :)


_________________
you are either a loyal friend or you aren't my friend at all


helles
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 13 Apr 2012
Age: 52
Gender: Female
Posts: 870
Location: Sweden

16 Oct 2012, 4:17 am

Der er Autismekonference på Københavns Universitet lørdag den 3. november 2012

http://www.autismeforening.dk/kredsfore ... fault.aspx


_________________
you are either a loyal friend or you aren't my friend at all


azzazinator
Raven
Raven

User avatar

Joined: 31 May 2012
Age: 48
Gender: Male
Posts: 110
Location: Denmark

16 Oct 2012, 6:54 am

helles wrote:
A Danish article (in a popular science magazine) explaining how autism is caused by environmental poisons of different kinds. Heredity is not mentioned once, and autism is only "bad" and is mentioned as something that we should try and get rid of!


Hold da op en gang makværk! Genetik er nærmere reglen frem for undtagelsen. Hvis ASD ikke var arveligt, hvordan forklarer man så hvordan det løber i familier (min fx.)? Og som altid i de her år, så skal tobak, alkohol og fedt have skylden for ALLE ulykker. Vores nye syndebuk. Lugter det ikke langt væk af en "journalist" som bare har sakset et (yderst usikkert) forskningsresultat uden overhovedet at sætte sig seriøst ind i noget som helst?

PS: ASD har altid eksisteret så længe vi har optegnelser. Og det har tobak IKKE (ikke været brugt) ... :?

Og ja, tænk engang hvordan samfundet havde set ud uden sådan nogen som os. Sæt en fed streg over Einstein, Newton, og mange flere.... I stedet for havde vi nok haft nogle flere Paradise deltagere .. uha.

helles wrote:
Jeg kender slet ikke det oficielle system her i Danmark, men det er vist ikke let at danse med. Jeg går lidt og overvejer en officiel diagnose, måske det kunne hjælpe mig? overvejer også at få børnene undersøgt, de udviser klare træk på asperger men ligger i den milde ende ligesom jeg.


Vær glad for det. Det psykiatriske system (offentlige) virker mest ved at man propper piller i munden på patienterne, og siger de er raske. Har brugt de sidste 13 mdr. hos Distriktspsykiatrien, for bare at få en overordnet diagnose. Og så måtte jeg endda insistere på at de fandt ud af hvad jeg fejlede, ellers ville de bare sende mig ud på gaden med en pose recepter.... :x Det skal siges at indgangsbønnen for mig ligeledes var en kraftig depression.

Og når man har kontakt med det offentlige (jobcenter fx.), Så arbejder de fleste efter x-menneskesynet: Alle er dovne, og gider ikke noget som helst, derfor skal de bare tvinges. Hensyn ... nej nej ... det bruger vi ikke her, med mindre det er et fysisk handikap man kan se.

En officiel diagnose giver jo rettigheder, og dem kan man få brug for før man aner det.

helles wrote:
Desværre, for jeg kender ikke nogen med asperger (ud over de venner som jeg mistænker for at ligge tæt på spektret), det kunne være meget rart at møde nogen Smile


Jeg har et par fætre og et par halv-onkler, men flere af dem ligger højere på spektret.
Ja det ville være rart hvis der var lidt mere aktivitet. Men vi er jo osse gode til at holde os hjemme, så det lyder logisk, at mødestederne går istå.

helles wrote:
Der er Autismekonference på Københavns Universitet lørdag den 3. november 2012


Ja, det lyder superspændende. Jeg har det desværre svært med mange sanseindtryk på én gang. Bare turen derover er nok til at udmatte mig. For slet ikke at tale om selve konferencen med mange mennesker, støj osv.
Har brug for at have en detailjeret plan i hovedet før jeg føler bare lidt tryghed... ja... belastende..

Men måske jeg kan finde en løsning..

En fordel ved at vi har en del i vores familie er, at vi er gode til at vise hensyn og forståelse...


_________________
Your Aspie score: 168 of 200
Your neurotypical (non-autistic) score: 30 of 200
You are very likely an Aspie
Diagnosed
AQ=44, IQ=136


azzazinator
Raven
Raven

User avatar

Joined: 31 May 2012
Age: 48
Gender: Male
Posts: 110
Location: Denmark

16 Oct 2012, 7:05 am

MrStewart wrote:
I don't have a clear answer on how I feel about all of it just yet. Need more time I think.


Generally, feelings are like strange beings to me. Mostly, I can only identify if the feeling is good or bad, and then it seems like I have to analyse the feeling to be able to put it in the right box. And most of the time, I don't get the differences between the feelings. Eksample: bitternes, sadness, dissapointment often seems to be quite the same to me. Of course, I know by instinct when I'm happy or sad, but most of the others I don't recognize.


_________________
Your Aspie score: 168 of 200
Your neurotypical (non-autistic) score: 30 of 200
You are very likely an Aspie
Diagnosed
AQ=44, IQ=136


helles
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 13 Apr 2012
Age: 52
Gender: Female
Posts: 870
Location: Sweden

16 Oct 2012, 7:56 am

Det der med en diagnose, hvordan starter man det? lægen?
Hvis du ikke gider spamme tråden med dansk tale kan du smide en pm, hvis du gider forklare systemet nærmere.

Jeg har lige købt billet til konferencen, jeg har ikke problemer med mange mennesker, ud over at jeg blver træt :roll: (jeg ved selvfølgelig ikke hvad jeg skal sige til dem, eller ser nogen af dem i øjnene, men bortset fra det er det ok hvis de ikke larmer for meget :lol: ).
Hvis du har problemer med at alting skal planlægges, problemer med mange mennesker osv. hvordan har du så overlevet i det danske samfund i så mange år?


_________________
you are either a loyal friend or you aren't my friend at all