Page 1 of 1 [ 2 posts ] 

Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,364

06 Feb 2022, 2:37 am

Brillen, en dan bedoel ik niet dat Kruidvat leesbrilletje van 2,99 euro wat zich nu op mijn kanis bevind. Of dat ziekenfonds brilletje van Youp van het Hek, ik bedoel die metaforische bril waarmee ik de wereld in kijk. En om mezelf maar meteen te doen struikelen de volgende vraag.
Kijk ik de wereld in met mijn metaforische bril of kijkt de wereld via mijn metaforische bril in mij :?:
Ik denk het laatste, sterker nog, ik denk zelfs dat de wereld die in me zit niet de wereld is die in me kijkt. Mijn brein knutselt er een "eigen wereld" van. En om het nog moeilijker te maken, er zijn volgens mij net zoveel metaforische mensen brillen als er mensen zijn. Dit houd ook in dat er net zoveel verschillende werelden zijn als er mensen zijn, althans, dat denkt mijn metaforische bril.
Het is wel niet helemaal eenrichtingsverkeer tussen de brillenglazen en de wereld, hoe ik de wereld ervaar vul ik hem ook enigszins, maar hoe ik datgene ervaar wat ik verander zit weer achter mijn metaforische bril en niet daarvoor. De blinde vlekken zitten in mij, niet in de wereld. Ook mijn angsten zitten in mij en niet in de wereld. Iedereen draagt een andere bril, maar ik draag iedere dag ook een andere bril. Als ik het moment nu kon definiëren tot een bepaalde tijdseenheid dan droeg ik net zoveel brillen als er tijdseenheden zijn geweest in de ruim halve eeuw dat ik besta. Omdat die tijdseenheid zo klein is is mijn metaforische bril een "filmdoek".

Image



Erewhon
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 28 Oct 2016
Gender: Male
Posts: 1,364

06 Apr 2022, 2:12 am

Mijn metaforische bril veroorzaakt juist blindheid in plaats van dat ik door die bril beter kan kijken.
Met mijn metaforische bril kijk ik juist naar binnen, in die binnenkant zit een soort van google-afbeeldingen-opslag.
Soms zie ik kikkers door mijn bril :)

Image