Page 22 of 31 [ 481 posts ]  Go to page Previous  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 31  Next

Jules_Bonnot_1912
Snowy Owl
Snowy Owl

User avatar

Joined: 22 Dec 2014
Age: 56
Gender: Male
Posts: 146
Location: location location .... that's what it's all about

29 Dec 2014, 10:02 am

King_oni wrote:
:bounce: Nog eentje hier

al betwisten sommige mensen in hoeverre dat Limburg bij Nederland hoort...

Ik zal de laatste zijn om het te betwisten ... geboren Maastrichtenaar, gelukkig niet daar opgegroeid. Wel een beetje Belgisch (Waals) bloed in m'n aderen ... naast bier natuurlijk! :mrgreen:



Als ik zo in deze draad terugkijk, zie ik veel mensen het Autsider-forum noemen. Ik was al jarenlang lid van een Borderline-forum voordat ik daar terechtkwam. Ik heb in die drie maanden op Autsider nog niet zoveel herrie gezien als op dat Borderline-forum in twaalf jaar! Daarom ben ik ook weggegaan ... respect was ver te zoeken. Maar het is prima dat sommigen daar wel hun draai kunnen vinden ...


For people who want to learn Dutch: google Dutch Grammar Forum. Free forum with a lot of knowledgeable people. Been a member for years ... helping people as native speaker. And wielding the ban stick ...


_________________
I'm REALLY good in bed: I stay on my side and rarely steal the covers ...


traven
Veteran
Veteran

Joined: 30 Sep 2013
Gender: Female
Posts: 13,116

19 Jul 2015, 1:54 am



Dutchy
Raven
Raven

User avatar

Joined: 30 May 2013
Age: 40
Gender: Female
Posts: 111
Location: The Netherlands

19 Jul 2015, 5:30 am

Oooww jaaa Bert Visscher! Echt hilarisch! :lol:


_________________
If you got rid of all the autism genetics, you wouldn't have science or art. All you would have is a bunch of social 'yak yaks.' - Temple Grandin


forex1234
Butterfly
Butterfly

Joined: 11 Jul 2015
Age: 40
Posts: 10
Location: holland

22 Jul 2015, 8:00 am

zijn jullie op jonge leeftijd gediagnoseerd of als volwassenenen.

ben zelf 30+ en onderga nu een test , moet allerlei vragen beantwoorden en krijg nog foto's voorgeschoteld en moet dan vertellen wat ik daarin zie.

is dat ook zo bij jullie gegaan ?



Dutchy
Raven
Raven

User avatar

Joined: 30 May 2013
Age: 40
Gender: Female
Posts: 111
Location: The Netherlands

22 Jul 2015, 8:11 am

Ik ben nu 31, en op mijn 23e gediagnosticeerd. Daarvoor nooit iets mee te maken gehad op dat gebied, ook niet met bepaalde begeleiding ofzo.
Het kan zijn dat bepaalde testen nu veranderd zijn. Maar van wat ik mij nog kan herinneren is dat ze gewoon je TOM (Theory Of Mind) testen. Ik heb een geheugen test gehad, woorden testen, reken testen, en ruimtelijke testen (met blokjes en vormpjes enzo). Ook moest ik inderdaad plaatjes bekijken. En verder is er ook gekeken naar hoe mijn gevoel voor eigenwaarde is enzo. Verder is mijn ouders ook een vragenlijst voorgeschoteld, en is nog informatie gehaald uit oude schoolrapporten.


_________________
If you got rid of all the autism genetics, you wouldn't have science or art. All you would have is a bunch of social 'yak yaks.' - Temple Grandin


forex1234
Butterfly
Butterfly

Joined: 11 Jul 2015
Age: 40
Posts: 10
Location: holland

27 Jul 2015, 8:22 am

Dutchy wrote:
Ik ben nu 31, en op mijn 23e gediagnosticeerd. Daarvoor nooit iets mee te maken gehad op dat gebied, ook niet met bepaalde begeleiding ofzo.
Het kan zijn dat bepaalde testen nu veranderd zijn. Maar van wat ik mij nog kan herinneren is dat ze gewoon je TOM (Theory Of Mind) testen. Ik heb een geheugen test gehad, woorden testen, reken testen, en ruimtelijke testen (met blokjes en vormpjes enzo). Ook moest ik inderdaad plaatjes bekijken. En verder is er ook gekeken naar hoe mijn gevoel voor eigenwaarde is enzo. Verder is mijn ouders ook een vragenlijst voorgeschoteld, en is nog informatie gehaald uit oude schoolrapporten.



om wat voor plaatjes ging het , is het zoals die in series te zien zijn van die zwarte vlekken ?



ps,
late reactie , kan niet normaal inloggen moet via proxy -_-)



Dutchy
Raven
Raven

User avatar

Joined: 30 May 2013
Age: 40
Gender: Female
Posts: 111
Location: The Netherlands

27 Jul 2015, 3:55 pm

Haha, nee het ging niet op die plaatjes die je wel eens in films ziet wanneer iemand naar een psychiater gaat.
Het ging om 'sociale plaatjes'. Bijvoorbeeld 2 personen die iets aan het doen zijn, en dan moest ik vertellen wat er gebeurde. Getekende plaatjes, die je bijvoorbeeld in een kinderboek tegen zou kunnen komen.
Ik weet nog dat ik me best wel 'dom' voelde dat ik eigenlijk niet goed kon vertellen wat ik dacht wat er gebeurde. Ik merkte dat ik de context er niet goed uit kon halen. Het waren namelijk hele simpele plaatjes.


_________________
If you got rid of all the autism genetics, you wouldn't have science or art. All you would have is a bunch of social 'yak yaks.' - Temple Grandin


forex1234
Butterfly
Butterfly

Joined: 11 Jul 2015
Age: 40
Posts: 10
Location: holland

28 Jul 2015, 8:44 am

Dutchy wrote:
Haha, nee het ging niet op die plaatjes die je wel eens in films ziet wanneer iemand naar een psychiater gaat.
Het ging om 'sociale plaatjes'. Bijvoorbeeld 2 personen die iets aan het doen zijn, en dan moest ik vertellen wat er gebeurde. Getekende plaatjes, die je bijvoorbeeld in een kinderboek tegen zou kunnen komen.
Ik weet nog dat ik me best wel 'dom' voelde dat ik eigenlijk niet goed kon vertellen wat ik dacht wat er gebeurde. Ik merkte dat ik de context er niet goed uit kon halen. Het waren namelijk hele simpele plaatjes.




haha , ahh zo . heb morgen mn laatste onderzoek incl plaatjes & vragenlijsten etc. ben best wel nerveus.
het is inderdaad lastig om al die vragen te beantwoorden die gesteld woorden.



Dutchy
Raven
Raven

User avatar

Joined: 30 May 2013
Age: 40
Gender: Female
Posts: 111
Location: The Netherlands

28 Jul 2015, 10:39 am

Komt vast wel goed. Elke test is ook maar een moment opname. Gewoon rustig alle vragen beantwoorden vanuit je gevoel op dat moment. Succes!


_________________
If you got rid of all the autism genetics, you wouldn't have science or art. All you would have is a bunch of social 'yak yaks.' - Temple Grandin


forex1234
Butterfly
Butterfly

Joined: 11 Jul 2015
Age: 40
Posts: 10
Location: holland

01 Sep 2015, 8:34 am

heb uitslag gekregen en zoals zij al vewachte autisme , omdat ik werd aangemeld voor iets anders.
alleen de nazorg/therapy ofzo is mij onduidelijk , wat ik begreep kunnen zij niet echt iets aanbieden voor autisme ?
want ze legt nu de bal bij mij, alleen ik weet bij god niet wat ik verder moet doen ?


wat doet men , of wat kan je verwachten na zo'n uitslag, hoe nu verder ?



Dutchy
Raven
Raven

User avatar

Joined: 30 May 2013
Age: 40
Gender: Female
Posts: 111
Location: The Netherlands

01 Sep 2015, 1:43 pm

Sterkte met de uitslag! Het zal nog wel een proces worden om dit te verwerken.
Qua nazorg zijn er een aantal opties, maar is ook een klein beetje afhankelijk van wat je zelf wil, en waar je het meeste last van hebt en mee gebaat zou zijn/behoefte aan hebt.

Om dat helpen in kaart te brengen, melden veel mensen met Autisme zich aan bij hun plaatselijke ggz instelling.
Maar er zijn ook aparte organisaties of bedrijven, en zelfs mensen die zich als zzp'er inzetten als auti-coach.
Ook hierin is het lastig om door de bomen het bos te zien.

Ik heb destijds uit pure wanhoop naar Stichting MEE gebeld, en zij hebben mij goed op weg geholpen om de juiste instantie te vinden.

Dan, als je de juiste instantie gevonden hebt, begint het 'leed wat PGB' heet. Persoons Gebonden Budget. Daarmee kun je zorg inkopen. Dit is een lastige, aangezien er nu ook veel dingen veranderd zijn hierin, en ik niet zeker meer weet welke veranderingen dit nou precies zijn. Maar zoals dit voorheen ging, is dat je naar het CIZ (centrum indicatiestelling zorg) moet gaan. Daar beoordelen ze je aan de hand van je diagnose, en verdelen je ergens in een schaal, waar je vervolgens een indicatie krijgt om in die schaal een pgb aan te kunnen vragen.

Zonder pgb is het moeilijk om de juiste zorg te krijgen. Omdat alle zorg betaald moet worden, en dit een bepaalde tak van zorg is die niet in je verzekering zit.

Kun je me nog volgen?

Zoals ik al zei, het beleid rondom pgb's is veranderd, en ik weet eerlijk gezegd niet precies meer hoe of wat.
Ik zelf heb vroeger pgb gehad, tot de veranderingen, en nou heb ik niets meer.

Er zijn ook andere wegen om aan (na)zorg te komen.
Zo heb je via ggz instellingen zorg die autisme gericht is. Vaak gericht op een stukje training om meer 'ziekte inzicht' te krijgen. Ik ben zelf niet zo bekend met alle ggz instellingen in Nederland, maar ik weet dat Eindhoven (waar ik zelf vandaan kom) werkt volgens een 'triade-plan'. Dat is een procedure volgens een bepaald stappenplan, van aanmelding, tot casemanager, tot het leveren van zorg. Hoe dit precies allemaal geregeld is weet ik ook niet goed, aangezien ik zelf helemaal geen zorg meer ontvang. Maar ik weet wel dat het in elk geval een plan is met een structuur.

En dan is er nog zoiets als supportwerk groepen. Dit zijn vaak praat en/of trainings groepen gericht op (volwassen) mensen met autisme. Sommigen zijn door ggz instellingen of andere bedrijven of stichtingen die een hart hebben voor mensen met Autisme georganiseerd. Anderen zijn door lotgenoten opgezet.
Ook hier weer, zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Het zijn er nogal veel.
Ook fora's zoals dit forum, of het nederlandse aspie forum (of autivrouw forum voor vrouwen met autisme) vind ik persoonlijk tot dit soort 'na zorg' toebehoren. Daar zijn lotgenoten. En waar lotgenoten zijn, zijn herstelprocessen waar je als 'newbie' (iemand die net een diagnose heeft) kunt profiteren van de ervaringen van anderen.

Al met al zijn er dus een hoop opties. Het is heel erg afhankelijk van wat je zelf wil of bij geholpen wil worden. Wat je precies moet doen kan ik je helaas dus ook niet echt vertellen.

Dat de nazorg onduidelijk is, is mijn persoonlijke ervaring ook geweest. Ik weet dat het tegenwoordig vaak iets beter afgestemd is, maar het ligt er dus helemaal aan waar en door welke instantie je getest bent.
Al met al kan ik je nu alvast vertellen dat alles in Autisme land qua zorg en therapie nogal onduidelijk is. Dat komt omdat het hele systeem uit de kluiten gewassen is, en zorginstellingen vaak ook maar eilandjes zijn.
Veel dingen zul je dan vaak ook zelf uit moeten zoeken, en zelf initiatieven in moeten nemen om wat duidelijkheid in te krijgen.

Mogelijk dat je toch wat meer duidelijkheid zou kunnen krijgen van de instantie die je heeft gediagnosticeerd. In principe moet elk diagnostisch centrum minstens een basis aan nazorg kunnen leveren.


_________________
If you got rid of all the autism genetics, you wouldn't have science or art. All you would have is a bunch of social 'yak yaks.' - Temple Grandin


Asterisp
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 15 Dec 2007
Age: 43
Gender: Male
Posts: 898
Location: Netherlands

01 Sep 2015, 2:15 pm

Je hebt nu een diagnose, dat is de eerste stap. Met die diagnose kun je dingen gaan regelen.

MEE heeft inderdaad goede informatie, die kunnen je vast verder helpen in de omgeving waar je woont. Anders kun je een GGZ instelling proberen.

Vervolgens kun je met die diagnose een PGB aanvragen OF naar de ARBO arts op je werk als je aanpassingen nodig hebt op je werk OF je bij een bepaalde instelling inschrijven. Of meerdere van voorgaande opties.

Dat papiertje met de diagnose is dus ook erg BELANGRIJK, scan dit papier in en maak er meerdere kopieën van, zodat je het nooit kwijtraakt!! !


In elk geval fijn dat je nu wat duidelijkheid hebt met die diagnose. Hopelijk geeft dit wat rust voor jezelf.



forex1234
Butterfly
Butterfly

Joined: 11 Jul 2015
Age: 40
Posts: 10
Location: holland

08 Sep 2015, 5:36 am

thanks voor de feedback.

hmm nooit geweten dat pgb hierbij betrokken was , zelf zit ik bij ggz die mij meer van praatsessies aanbiedt dan werkelijke behandelingen(dat is wat ik ervan begreep).
van MEE heb ik ook gehoord en had dat ook eens opgezocht , kan zijn dat ik effe gesprekje of twee met ze zal maken kijken wat het voor me kan betekenen.

mijn probleem is meer van dat ik niet weet waar ik hiermee naar toe wil/kan gaan.
ken niemand in mijn omgeving met autisme ,waardoor ik geen maatstaf heb van wat ongeveer kan.
ik ben wel van plan om bij ggz van die groepsessie te nemen waar uitgelegd wordt over autisme en hoe daarmee om te gaan , schijnt dat de meeste daar autisme hebben en wil dus effe kijken of ik daar wat wijzer van wordt.

misschien dat ik kan connecten met andere autisten daar , om meer te weten te komen over hoe zij hun leven hebben opgepakt en het nu stabiel leven.

(zal het papiertje/diagnose met mijn leven beschermen :wink: )



Dutchy
Raven
Raven

User avatar

Joined: 30 May 2013
Age: 40
Gender: Female
Posts: 111
Location: The Netherlands

08 Sep 2015, 6:35 am

Het probleem van dat je niet weet waar je naar toe wilt gaan met je diagnose, is best wel herkenbaar. Het is ook niet niks om zo'n diagnose te krijgen. Je wordt ineens geconfronteerd met zoveel informatie, en tja wat moet je daar allemaal mee? Het lastige daaraan is ook een beetje dat het heel erg afhankelijk is van wat je zelf eigenlijk heel graag zou willen. En als je niet weet wat je wil of wat er allemaal op dit gebied is, is dat vrij lastig, en ga je logischer wijs vaak kijken naar wat anderen doen.

Groepssessies zijn opzich een goede uitkomst. Daarin leer je vaak dat je niet de enige bent met bepaalde dingen, en leer je inderdaad van elkaar hoe anderen omgaan met hun dingen. Herkenbaarheid is vaak de kracht van groepssessies. Je kunt ook in gesprek gaan met een ervaringsdeskundige. De meeste ggz instellingen gaan steeds meer werken met ervaringsdeskundigen. Dat zijn mensen die vanuit hun eigen ervaringen gaan kijken hoe ze je het beste kunnen ondersteunen. Dat weet ik toevallig omdat ik zelf werkzaam ben als ervaringsdeskundige bij de ggz :)

Eigenlijk wat je nu doet, hier berichtjes plaatsten op het forum, is eigenlijk ook een vorm van elkaars ervaringen uitwisselen. Als je wil, of er behoefte aan hebt, mag je mij hier via dit forum ook altijd een prive berichtje sturen. Dan kan ik wat meer vertellen over mijn eigen persoonlijke ervaringen rondom de diagnose stelling, en hoe ik mijn leven heb opgepakt :wink:


_________________
If you got rid of all the autism genetics, you wouldn't have science or art. All you would have is a bunch of social 'yak yaks.' - Temple Grandin


ErwinNL
Snowy Owl
Snowy Owl

User avatar

Joined: 25 Nov 2015
Age: 44
Gender: Male
Posts: 151

16 Dec 2015, 5:56 am

Ik ben ook van Nederlandse grond ;)


_________________
Glass is half full kinda guy, learn from things that go wrong in your life and ask for help when needed!
AQ = 43/50, EQ = 10/80, SQ = 42/80, FQ = 32/135, Eyes Test = 24/36, AspieQuiz = 101/200 - 81/200


Asterisp
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 15 Dec 2007
Age: 43
Gender: Male
Posts: 898
Location: Netherlands

16 Dec 2015, 12:54 pm

Hoi ErwinNL.

Welkom hier. Zoals je ziet zijn er best wel wat Nederlanders op het forum hier.
In dit topic kun je vragen kwijt over specifieke Nederlandse zaken of situaties.

Hier op WP zul je wat internationalere meningen en ideeën hebben en dat is soms wel erg prettig hier. Veel lees- en post-plezier gewenst.