Page 1 of 1 [ 12 posts ] 

Sunny55
Tufted Titmouse
Tufted Titmouse

User avatar

Joined: 1 Sep 2012
Gender: Female
Posts: 39
Location: UK

14 Feb 2015, 10:00 am

Olen 57 v. englantilaisnainen ja opiskelin suomea harrastuksena monta vuotta sitten. Puhuuko joku suomea? :?:



MidoriNoKaori
Blue Jay
Blue Jay

User avatar

Joined: 28 May 2014
Age: 36
Gender: Female
Posts: 90

14 Feb 2015, 3:05 pm

Hei,

kyllä täällä on yksi suomea puhuva henkilö. Olen 27-vuotias nainen Etelä-Suomesta.

Saanko kysyä, mistä sait innostuksesi opiskella suomea ja kuinka kauan opiskelit suomea? Kuinka paljon ymmärrät suomea?



mittencat
Yellow-bellied Woodpecker
Yellow-bellied Woodpecker

Joined: 3 Jul 2014
Age: 43
Gender: Female
Posts: 65

15 Feb 2015, 7:51 am

Hei Sunny55 ja MidoriNoKaori,

minäkin olen suomalainen. Asun Pohjois-Suomessa, ja olen 34-vuotias nainen. Vietin nuorempana kuukauden Englannissa kielikurssilla.

Sunny55, missä tai miten opiskelit suomen kieltä? Kävitkö kielikursseilla, vai opiskelitko itsenäisesti kotona?



Sunny55
Tufted Titmouse
Tufted Titmouse

User avatar

Joined: 1 Sep 2012
Gender: Female
Posts: 39
Location: UK

16 Feb 2015, 3:56 am

Hei ja kiitos vastauksestanne!! En odottanut etta joku vastaisi ja se on niin miellyttava yllatys etta olen saanut kirjeistanne :D
Opiskelin suomea yksin kotona monta vuotta sitten kun olin yhetydessa suomalaismiehen kanssa. Vaikka yhteys lopetti 15 vuotta sitten, en halunnut lopettaa kielensa kanssa ja luen kirjoja suomeksi joka paiva.
Oletteko molemmat aspergerilaiset tai onko teilla ystavia tai sukulaisia joilla on AS? Sain diagnoosini yli kahden vuosien sitten. Kirjoitetaan!!



kraftiekortie
Veteran
Veteran

Joined: 4 Feb 2014
Gender: Male
Posts: 87,510
Location: Queens, NYC

03 Mar 2015, 7:31 pm

Is this Finnish?



mittencat
Yellow-bellied Woodpecker
Yellow-bellied Woodpecker

Joined: 3 Jul 2014
Age: 43
Gender: Female
Posts: 65

04 Mar 2015, 12:17 am

Hei, Sunny55!

Kiitos viestistäsi. Anteeksi, etten ole vastannut aikaisemmin. Huomasin viestisi vasta nyt. Onko suomenkielisiä kirjoja helppoa löytää Englannista kirjakaupoista ja kirjastoista? Oletko koskaan käynyt Suomessa? Minä olen käynyt Englannissa Lontoossa ja Torquayssa. Torquay on kaunis kaupunki.

Minulla ei ole asperger-diagnoosia, mutta uskon että minulla on asperger. Pikkuveljeni sai diagnoosin jo 7-vuotiaana. Olen iloinen, että hän on saanut tarvitsemansa tuen. Itse olin lapsi 80-luvulla, ja silloin aspergeria ei vielä tunnettu hyvin Suomessa.

Millainen sää Englannissa on nyt? Meillä Pohjois-Suomessa on nyt meneillään talviloma. Lunta on vielä paljon, mutta lämpötila on ollut viime päivinä noin +3°C.

Mukavaa viikkoa!

Yes Kraftiekortie, this is Finnish :) .



Kiprobalhato
Veteran
Veteran

User avatar

Joined: 25 Mar 2014
Age: 27
Gender: Female
Posts: 29,119
Location: מתחת לעננים

04 Mar 2015, 12:21 am

kraftiekortie wrote:
Is this Finnish?


yep.

...אני לא מדבר פינית, סליחה. רק ספרדית וקצת מאוד מאוד מאוד עברית


_________________
הייתי צוללת עכשיו למים
הכי, הכי עמוקים
לא לשמוע כלום
לא לדעת כלום
וזה הכל אהובי, זה הכל.


kraftiekortie
Veteran
Veteran

Joined: 4 Feb 2014
Gender: Male
Posts: 87,510
Location: Queens, NYC

04 Mar 2015, 11:15 am

Man...you're lucky! Plus 3 Celsius in Finland is mighty warm for this time of year.

We, in NYC, might get 15-20 cm of snow, and go down to about Minus 13 or so by Thursday night.



f9
Pileated woodpecker
Pileated woodpecker

User avatar

Joined: 3 Mar 2015
Posts: 189

26 Mar 2015, 8:48 am

Heippa, siellä.

Yksi Virollainen täällä (mutta asun Englannissa).

Minun suomen kieli en ole täydellinen, mutta kylla ma ymmärrän ja puhun muutaman sanan … Minullakin ei ole virallista asperger-diagnoosia kun olin lapsi 70-luvulla ja sitten kukaan ei tietannut aspergerista mitän.

On eri asian, 'Midori No Kaori' on japanilainen nimi. Oletekko japanin kielen puhuja? (日本に過去十三年間住んでましたので、気になりました)

Hyvä päivän jatkoa! :salut:



MidoriNoKaori
Blue Jay
Blue Jay

User avatar

Joined: 28 May 2014
Age: 36
Gender: Female
Posts: 90

28 Mar 2015, 3:34 pm

Hei, ja anteeksi, että vastaaminen on kestänyt.

@Sunny55. Kyllä, minulla on asperger-diagnoosi. Sain diagnoosin teini-ikäisenä. Minulla on yksi sukulainen, jolla on myös Asperger. Hän on minun serkkuni.

@f9. Opiskelin japania kolme vuotta, mutta en opiskele enää. Pidän kielten opiskelusta ja eri kulttuureista, joten päätin siksi aloittaa japanin kielen opiskelun. Pidän perinteisestä japanilaisesta kulttuurista sekä erityisesti japanilaisesta vihreästä teestä. Midori No Kaori on erään korkealaatuisen japanilaisen sencha (せんちゃ) - teen nimi. Midori No Kaori tarkoittaa vihreää aromia tai tuoksua.

あのう、すみません、どうして日本に行きましたか。日本にはどこに住んでましたか。
日本に住んでいませんが2014年五月京東と大阪へいきました。京東はきれいですんが大阪にたくさんのひとがあります。



f9
Pileated woodpecker
Pileated woodpecker

User avatar

Joined: 3 Mar 2015
Posts: 189

06 Apr 2015, 3:13 am

@ Midori no Kaori

Teidän japanin kieli on erittäin hyvä! Minäkin pitän perinteisestä japanilaisesta kulttuurista enemän kun modernista.

Ma en tieda vihreästä teestä paljonkaan mutta olen huomanut että hyvää virheä teetä en ole eritäin helpoo löytää täällä Englanissa (kaikki 'vihreät' teet ovat tavallaan … keltaisia tain kellanruskeita 8O )! Täyty mennä sitä hakemaan Lontoosa asuvain erikoisuus myymäläistä kun Japan Center ...
Luulisin etta see ei ole helpoa myös Suomessakin?

日本には、日本語を勉強しに行きました。
大学院を卒業してからは、就職しまして、数年間日本語を教えていました。
横浜と東京に住んでいました。

今頃は日本が桜がきれいで、また日本に行きたいですね :)



MidoriNoKaori
Blue Jay
Blue Jay

User avatar

Joined: 28 May 2014
Age: 36
Gender: Female
Posts: 90

12 Apr 2015, 12:00 pm

@f9.

Olen kyllä huomannut saman, että kaikki "japanilaiset vihreät teet" eivät ole aina yhtä vihreitä kun luulisi - siis haudutettu tee ei aina näytä niin vihreältä kun sen pitäisi. Itse asiassa jotkut japanilaiseksi vihreäksi teeksi saattavat olla kiinalaista alkuperää - varsinkin japanilaisena senchana markkinoidut teet.

Toinen syy voi olla siinä, että japanilaisia vihreitä teelaatuja on useampia, joista yleisimpiä ovat gyokuro, sencha, bancha, genmaicha ja matcha. Gyokuro eli jadekaste on hienoita haudutettavaa vihreää teetä, jonka lehtien pitäisi olla todella vihreitä ja haudutettuna gyokuro onkin vihreän väristä. Sen sijaan sencha (höyrytetty tee), jonka sanotaan olevan jokapäiväinen juoma Japanissa, näyttää välillä haudutettuna keltaiselta tai kellanruskealta. Sencha - teelaatuja on nimittäin useita erilaisia, jotka vaihtelevat hyvänlaatuisista, vihreänvärisistä teelaaduista keltaista tai kellanruskeaa teetä tuottaviin teelaatuihin. Bancha on taas karkeampaa ja suurilehtisempaa arkiteetä. Matcha on taas kuuluisaa jauhettua teetä, jota käytetään teeseremoniassa tai chadossa.

(Sorry if my expalanation is too difficult. I can give more explanation in English if you like).

Suomesta saa kyllä hyvää japanilaista vihreätä teetä, sillä Helsingissä on useampia teekauppoja tai teehuoneita, joissa myydään hyvänlaatuista japanilaista vihreätä teetä. Teekauppojen lisäksi Helsingissä on kaikenlaiseen japanilaiseen ruokaan ja tavaraan erikoistunut liike, joka tuo vihreää teetä suoraan Japanista.

すみませんが、大学に日本語を勉強しましたか。私は大学に勉強しません。

日本にいったときは、花見に参加しましたか。東京に有名な桜公園があります。ヘルシンキにもう桜公園があります。私は2013年に花見に参加しました。桜がとてもきれいでしたが、たくさんの写真をとりました。