Asterisp wrote:
Hoi kitty2! Welkom dan maar hier. Ik heb zelf een half jaar in het buitenland gezeten en toen eigenlijk alleen maar Nederlands getypt en nooit gesproken. Dat was al erg vreemd.
Ik hoop dat je hier wat nuttige kunt vinden en ook nog wat ontspanning vindt. Er zijn stiekem heel wat Nederlands-taligen hier op het forum; of mensen die het een beetje kunnen lezen.
Maar dit topic wordt soms ook wat gebruikt als algemeen topic voor de Nederlanders-taligen, dus de titel klopt niet helemaal meer.
Welke leden hier beheersen het Nederlanders? In dit topic posten toch regelmatig dezelfde mensen dus we lijken een kleine minderheid te zijn.
Zijn hier trouwens nog Belgen of ben ik 1 van de enigen?
Ik woon nu zelf al 4 jaar in het buitenland maar spreek de taal nog dagelijks omdat ik voor mijn werk Nederlands met de klanten spreek (via telefoon) ; daarnaast dagelijks de online krant lezen en een mailtje aan het voormalige thuisfront nu en dan doen wonderen om je Nederlandse taalkennis gewoon up-to-date te houden
Al betrap ik er mezelf op nu en dan toch te twijfelen over de exacte spellingswijze, of bij het herlezen van dingen die ik schreef plots een fout op te merken die ik dan verbeteren moet. Vroeger in Belgie sprak ik soms Engels met mensen en dacht ik soms wel eens "wat is hier de juiste term ook weer in het Engels?". Nu, na 4 jaar buitenland, heb ik even vaak een "OK, in het Engels weet ik het, maar wat is het Nederlandse woord ook weer?"

Al probeer ik mijn taal, eender welke taal ik hanteer, altijd zo goed mogelijk te hanteren omdat ik me bijzonder erger aan bewust gemaakte spellingsfouten, en daarmee bedoel ik zowel het zogenaamde SMS taaltje als het gewoon niet nadenken en niet proberen om correct te spellen. Dat is bijzonder ergerlijk dus ik probeer zelf toch onnodige fouten te vermijden, zowel in het Nederlands als in de andere talen die ik spreek.
(excerpt from The Book of the Law - Aleister Crowley)
"Od lo avda tikvateinu" (excerpt from the Israeli hymn)